(liczba odwiedzin rejestrowana
od lutego 2010 r.)
Krótko o nowym moście
Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi to kluczowa inwestycja, jaka była realizowana w mieście. Prace zakończono na początku grudnia 2013 rok. Całkowity koszt to 753 miliony złotych (zgodnie z umową o dofinanasowanie). Zadanie było współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na poziomie 327,01 mln zł. Od 4.12.2014 r. w związku z podpisaniem aneksu o zwiększenie dofinansowania koszt projektu zgodnie z zapisami umowy o dofinnasowanie wynosi 630 mln zł co stanowi 85 % wartości kosztów kwalifikowalnych na łączną kwotę dofinansowania 467 mln zł. Całkowita wartoścćinwestycji to ok. 650 mln zl.
Przypomnijmy, że celem programu jest poprawa atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Nowy most wraz z drogami dojazdowymi poprawi płynność, przejezdność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Uchroni miasto przed paraliżem komunikacyjnym i wpłynie pozytywnie na komfort jazdy kierowców. Toruń miał jedyną przeprawę drogową-most im. J. Piłsudskiego- na którym natężenie ruchu drogowego przekraczało 40 tysięcy pojazdów na dobę. Nie jest ona wstanie płynnie obsłużyć ruchu lokalnego w mieście położonym na obu stronach Wisły jak i przebiegającego przez Toruń w relacji północ-południe. PrzedsięwzięciE podniesie atrakcyjność ekonomiczną Torunia i regionu kujawsko-pomorskiego. Pozwoli na stworzenie dogodnych warunków dla inwestorów zewnętrznych oraz lokalnych przedsiębiorców. Podniesie poziom komunikacyjnej i turystycznej atrakcyjności miasta, co z kolei zwiększy szanse na dalszy rozwój i promocję Torunia.
Główne parametry techniczne inwestycji: •most drogowy połączył ulicę Łódzką z Szosą Lubicką - na wysokości ulicy Lipnowskiej na lewobrzeżu i ulicy Wschodniej na prawym brzegu Wisły, •długość trasy - 4100 m, •drogi serwisowe obsługujące tereny w otoczeniu - 2000 m, •nośność -115 kN/oś, •klasa drogi - G2/2, •kategoria drogi - droga krajowa nr 1, •przekrój- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, •prędkość projektowa- 50-70 km/h, •kategoria ruchu -KR 5, •węzły i skrzyżowania: Plac Daszyńskiego - węzeł typu C, ulica Rypińska, Lipnowska i rondo na ulicy Łódzkiej, •główny obiekt inżynierski -most: -konstrukcja: stalowa, dwuprzęsłowa, z jedną podporą na wyspie centralnej w nurcie rzeki -długość mostu: 540 m (dwa przęsła po 270 m), -wysokośc łuku - 50 m, •ilość pasów ruchu: 2/2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę), •pełna infrastruktura: zatoki autobusowe, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie, odwodnienie •nośność: 50 ton, •inne obiekty inżynierskie: •wiadukt nad linią kolejową o rozpiętości 110 m przejście dla pieszych w ciągu ul.Rypińskiej tunel w ciągu ulicy Wschodniej pod Placem Daszyńskiego 120 m estakada na terenach zalewowych: nad ul. Winnica 600 m, do ul. Rudackiej 830 m estakada relacji ul. Żółkiewskiego - Szosa Lubicka 300 m, •autor projektu: praca zbiorowa pod kierunkiem mgr inż. Krzysztofa Wąchalskiego
Głównym i najważniejszym elementem przedsięwzięcia była budowa mostu. Konstrukcja nowej przeprawy przez Wisłę nawiązuje do architektury istniejących mostów drogowego i kolejowego. To most podwieszany o konstrukcji stalowej o długości 540 metrów. Zbudowany z dwóch przęseł łukowych, każde o długości 270 metrów. Oparty na jednej podporze w nurcie rzeki. Dzięki użyciu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych obiekt mostu oraz towarzysząca mu infrastruktura w minimalnym stopniu ingeruje w środowisko naturalne, ponadto gwarantuje zachowanie żeglowności na rzece Wiśle.
Widok mostu z boku.


