(liczba odwiedzin rejestrowana
od lutego 2010 r.)
Porównanie tras - w jaki sposób porównywano trasy?
- w ciągu ul. Waryńskiego (tzw. Trasa Waryńskiego)
- w ciągu ul. Wschodniej (tzw. Trasa Wschodnia)
Analizę porównawczą przebiegu tras mostowych przeprowadził zespół autorski w składzie:
- Główny Projektant Trasy Waryńskiego i Wschodniej:
- inż. Paweł Iwański
- Projektanci:
- mgr inż. Krzysztof Wąchalski
- mgr inż. Marek Sudak
- mgr inż. Adam Herasimowicz
- mgr inż. Zdzisław Wolnik
- mgr inż. Łukasz Antoniewicz
- Autorzy badań i prognoz ruchu:
- Prof. dr hab. inż. Tomasz Szczuraszek
- dr inż. Jan Kempa
- dr inż. Grzegorz Bebyn
- dr inż. Jacek Chmielewski
Trasy porównano pod względem:
- komunikacyjnym
- rozkładu ruchu na sieć drogową
- urbanistycznym
- możliwości realizacji ze względu na konflikty środowiskowe
- możliwości etapowania
- kosztowym
- zaawansowania procesu decyzyjnego
- konfliktów środowiskowych
- możliwości realizacji - podsumowanie
Wyniki analizy
zostały przedstawione w postaci tabel, szkiców i wykresów, prezentowanych poniżej:
Parametry techniczne | Wschodnia | Waryńskiego |
prędkość projektowa | 60/70 | 60/70 |
przekrój drogowy | 2x2 | 2x3 |
długośc trasy | ~4 km | ~3,2 km |
długość obiektów mostowych | 1950 m | 1300 m |
liczba węzłów | 1 | 3 |
liczba obiektów drogowych | 3 | 1 |
natężenia ruchu na mostach | 41732 | 45576 |
Tabela nr 1:
Przyjęte przez projektantów charakterystyczne dane techniczne dla porównywanych tras
***
Kryteria porównawcze | Wschodnia | Waryńskiego |
skomunikowanie z układem zewnętrznym | + | + |
skomunikowanie z układem wewnętrznym | + | + |
zasadność ruchowa trasy | + | + |
rozkład ruchu na sieć uliczną | + | +/- |
dostępność trasy | +/- | +/- |
rozwój układu komunikacyjnego | + | +/- |
możliwość etapowanie inwestycji | + | - |
przekroczenia przepustowości | + | - |
Razem: | +7,5 | +2,5 |
Tabela nr 2:
Porównanie tras - komunikacja
***
Mapka nr 1:
Przebieg analizowanych tras: Wschodniej (czerwona) i Waryńskiego (niebieska)
Mapka nr 2:
Porównanie tras - konflikty środowiskowe na planie orientacyjnym
***
Diagram nr 1:
Porównanie tras - rozkład ruchu na sieć drogową - obciążenie ruchem kołowym Trasy Waryńskiego,
prognoza na rok 2030
***
Diagram nr 2:
Porównanie tras - rozkład ruchu na sieć drogową - obciążenie ruchem kołowym Trasy Wschodniej,
prognoza na rok 2030
***
Mapka nr 3:
Porównanie tras - urbanistyka
***
Trasa Wschodnia |
Trasa Waryńskiego |
TAK | NIE |
Tabela nr 3:
Porównanie tras - możliwości realizacji ze względu na koflikty środowiskowe
***
Trasa |
Trasa Waryńskiego |
TAK | NIE |
Tabela nr 4:
Porównanie tras - możliwości etapowanie inwestycji
***
Trasa Wschodnia |
Trasa Waryńskiego |
koszt realizacji około 600.000.000 zł*, IRR 29.5 - na podstawie opracowania Transprojekt Gdański |
koszt realizacji około 430.000.000 zł*, IRR 18.3 - na podstawie opracowania BPBK S.A. Gdańsk z roku 1999 |
Tabela nr 5:
Porównanie tras - koszty
* Miarodajne porównanie kosztów wymaga aktualizacji uwzględniajacej wzrost cen materiałów i usług
w budownictwie. Aktualne oszacowanie będzie wynonane w ramach końcowego studium
wykonalności dla inwestycji.
***
Posiadane dokumenty / Orientacyjny czas uzystania |
Wschodnia |
Waryńskiego |
przygotowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji |
+ |
3 miesiące |
ocena wniosku przez właściwy organ |
+ |
4 miesiące |
wydanie decyzji o uwarunkowania środowiskowych |
+ |
2 miesiące |
przygotowanie materiałów do wniosku |
+ |
2 miesiące |
uzyskanie opinii właściwych organów |
+ |
1 miesiąc |
ocena wniosku przez właściwy organ |
+ |
3 miesiące |
wydanie decyzji lokalizacyjnej |
+ |
2 miesiące |
|
WYKONANO |
min. |
Tabela nr 6:
Porównanie tras - zaawansowanie procesu decyzyjnego
***
***
Kryteria porównawcze | Wschodnia | Waryńskiego |
komunikacja | + | +/- |
urbanistyka | + | +/- |
koszty | - | + |
konflikty środowiskowe | + | - |
możliwości etapowania | + | - |
zaawansowanie procesu decyzyjnego | + | - |
możliwości realizacyjne | + | - |
Razem: | +5 | -2 |
Tabela nr 7:
Porównanie tras - ostateczne porownanie wariantów - możliwości realizacyjne
Wnioski końcowe Zespołu Projektowego:
- ISTNIEJE BARDZO PILNA POTRZEBA BUDOWY NOWEGO MOSTU W TORUNIU
- MOŻLIWE DO ROZPATRZENIA SĄ DWA WARIANTY LOKALIZACYJNE
- W CIĄGU TRASY WARYŃSKIEGO
- W CIĄGU TRASY WSCHODNIEJ
- PRACE STUDIALNE I KONCEPCYJNE POWINNY BYĆ PROWADZONE RÓWNOLEGLE DLA OBU LOKALIZACJI
- TRASA WARYŃSKIEGO MOŻE BYĆ ROZPATRYWANA DOPIERO PO UZYSKANIU POZYTYWNEJ DECYZJI O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH, CO NASZYM ZADANIEM JEST PRAWIE NIEMOŻLIWE
- WOBEC POWYŻSZEGO UWAŻAMY, ŻE POWINIEN BYĆ WYBUDOWANY MOST W CIĄGU TRASY WSCHODNIEJ JAKO JEDYNY MOŻLIWY DO REALIZACJI
Główny Projektant Trasy Waryńskiego i Wschodniej
Paweł Iwański


