711072
(liczba odwiedzin rejestrowana
od lutego 2010 r.)
(liczba odwiedzin rejestrowana
od lutego 2010 r.)
Po co nam nowy most drogowy?
Dlaczego budowa nowego mostu była konieczna?
- Jedyna istniejąca toruńska przeprawa przez Wisłę - most im. J. Piłsudskiego - nie jest w stanie płynnie obsłużyć zarówno ruchu lokalnego w mieście położonym na obu stronach Wisły, jak i przebiegającego przez Toruń ruchu krajowego i międzynarodowego.
- Natężenie ruchu na moście drogowym im. J. Piłsudskiego, będącego obecnie fragmentem dróg krajowych nr 1 i 15 - przekroczyło poziom krytyczny i wywołuje częsty paraliż komunikacyjny miasta.
- Most im. Piłsudskiego, zbudowany w roku 1916 r., jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga pilnego remontu.
- Obecne natężenia ruchu drogowego na moście Piłsudskiego, przekraczające 40 tysięcy pojazdów na dobę, stanowią zagrożenie dla historycznych obiektów zespołu staromiejskiego oraz samego mostu.
- Miasto Mikołaja Kopernika musiało mieć nową przeprawę przez Wisłę, oddaloną od średniowiecznej starówki. Tylko w ten sposób można chronić przed niszczeniem bezcenne, gotyckie zabytki Torunia i uchronić miasto przed paraliżem komunikacyjnym.
- Nowy most oraz poprowadzenie przez niego drogi krajowej nr 1 spowoduje znaczne i korzystne ograniczenie ruchu w obszarze Starego Miasta.
- Powstanie w sąsiedniej gminie Łysomice Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w której ulokowane zostały zakłady produkcyjne japońskich firm, może spowodować gwałtowny wzrost natężenia ruchu na moście Piłsudskiego w ciągu najbliższych lat i wymaga pilnego udrożnienia ruchu tranzytowego w rejonie Torunia.
- Brak nowego mostu pogarszało dostęp ponad 1,5 mln turystów rocznie do Torunia - jednego z najważniejszych miast turystycznych w Polsce.
- Nowy most w Toruniu, który w tzw. opcji wschodniej połączy ul. Łódzką z Sz. Lubicką na wysokości ul. Wschodniej, zapewni spójne powiązanie dróg krajowych i wojewódzkich, aktywizację terenów przemysłowych północno-wschodnich obszarów Torunia, aktywizację nowych terenów inwestycyjnych, poprawę bezpieczeństwa i przejezdności w mieście.
- Droga krajowa nr 1 jako droga alternatywna dla autostrady A-1 będzie pełnić taką rolę również w granicach administracyjnych Torunia. Aby jej przebieg przez miasto był płynny i czytelny dla kierowców jadących tranzytem przez Toruń, a przy tym nie stwarzał zagrożeń i obciążeń dla jego mieszkańców - na nowy most, po jego wybudowaniu, przełożony zostanie przebieg drogi krajowej nr 1.
Zobacz więcej zdjęć pokazujących korki na moście drogowym w Toruniu
Jakie są cele tego przedsięwzięcia?
- Głównym celem przedsięwzięcia jest poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych poprzez rozwój drogowej sieci TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).
- Celem szczegółowym projektu jest poprawa płynności ruchu i przejezdności przez Toruń poprzez budowę nowego mostu drogowego wraz z drogami dojazdowymi.
- Nowy most wraz z drogami dojazdowymi stanie się odcinkiem nowego przebiegu drogi krajowej nr 1 - znajdującej się w sieci TEN-T i przebiegającej przez Toruń. Będzie też stanowić przeprawę mostową przez Wisłę alternatywną w stosunku do autostrady A-1.
- Realizacja inwestycji wpłynie pozytywnie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, głównie podniesienie jakości nowego odcinka drogowego w stosunku do obecnego przebiegu drogi krajowej nr 1.
- Dodatkowym wymiarem przedsięwzięcia będzie odsunięcie ruchu tranzytowego od toruńskiej starówki, która poprzez wpis na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO stała się chronionym elementem międzynarodowego dziedzictwa kulturowego.


