(liczba odwiedzin rejestrowana
od lutego 2010 r.)
Samochody rozjadą Toruń
Jeden most drogowy na Wiśle i ciągły wzrost liczby samochodów - rejestrowanych w mieście oraz przejeżdżających tranzytem - powodowały, że układ drogowy Torunia stawał się coraz bardziej zakorkowany. Szczególnie mocno odczuwali ten problem mieszkańcy lewobrzeża, którzy co rano dojeżdżają do pracy przez most drogowy stojąc i tracąc czas w długich kolejkach do przeprawy.
Obecnie przez toruński most im. Piłsudskiego przejeżdża codziennie ponad 40 tysięcy samochodów, z czego około 15% to samochody jadące przez miasto tranzytem. W ciągu ostatnich dziewięciu lat liczba samochodów zarejestrowanych w Toruniu wzrosła z niecałych 72 tysięcy do ponad 95 tysięcy.
Wykres:
Liczba samochodów zarejestrowanych w Toruniu w latach 1999-2007
Te dane pokazują, że Toruniowi potrzebny jest most drogowy o charakterze miejskim, który jednocześnie przejmie część ruchu przelotowego i uporządkuje przebieg przez miasto głównej trasy z północy na południe Polski - czyli drogi krajowej nr 1 oraz odsunie sporą część ruchu, szczególnie tranzytowego od Zespołu Staromiejskiego.
Wielkość ruchu na istniejącym moście drogowym osiągnęła już wartość graniczną. Eksperci zajmujący się badaniami i organizacją ruchu drogowego twierdzą, że bez szybkiego wybudowania nowej przeprawy sytuacja drogowa w Toruniu będzie się pogarszać, a wysłużona, dziewiętnastowieczna konstrukcja mostu Piłsudskiego, poddawana ciągłym przeciążeniom, będzie coraz bardziej narażona na uszkodzenia grożące nawet zamknięciem tej przeprawy.
Jak będzie wyglądał ruch na starym moście, jeżeli nie wybudujemy nowej przeprawy?
Prognozy ekspertów są zatrważające. Badania prowadzone w roku 2006 pokazują, że już dwa lata temu obciążenie istniejącego mostu drogowego przekroczyło 140% jego przepustowości. Jeżeli nie wybudowalibyśmy nowego mostu, to w kolejnych latach obciążenie starej przeprawy będzie rosło i w roku 2025 sięgnie 223%.
Wykres:
Liczba samochodów przejeżdżających przez most drogowy w Toruniu w ciągu doby
oraz % obciążenie przeprawy w stosunku do jej przepustowości


