Most dla Torunia
Herb ToruńAnimacje nowego mostubanerRok 2012 na budowie mostu Łuki połączą brzegi Wisły
Tapety na pulpit
Tapety na pulpit - różne rozdzielczości ekranu
Tapety na pulpit
721676
(liczba odwiedzin rejestrowana
od lutego 2010 r.)

Dlaczego trasa Wschodnia?

Potrzeba wybudowania nowego mostu drogowego w Toruniu jest bezdyskusyjna. Już w latach trzydziestych XX w. wybitny urbanista Ignacy Tłoczek, działający w naszym mieście, wrysował do planów przestrzennych nową przeprawę, na wysokości ul. Waryńskiego. Zapisy te powtórzono w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego z roku 1966, a potem w dwóch kolejnych edycjach tego dokumentu, tj. w latach 1974 i 1986.

Od tego czasu w Toruniu zaszły zasadnicze zmiany, które sprawiły, że lokalizacja ta straciła na aktualności i znaczeniu.

Jedną z ważniejszych okoliczności, skłaniających do nowego spojrzenia na lokalizację przeprawy, jest rozwój miasta w kierunku wschodnim. Na przełomie lat 70-tych i 80-tych wyrosły dwa ogromne osiedla mieszkaniowe - Rubinkowo i Na Skarpie. Rozwinęły się takie dzielnice, jak Grębocin-Bielawy i Kaszczorek. Dziś te wschodnie rejony miasta zamieszkiwane są przez ponad 1/3 mieszkańców Torunia!

Niebagatelne znaczenie mają liczne konflikty, które występują na proponowanej pierwotnie trasie Waryńskiego. Trasa przebiegałaby przez rezerwat przyrody na Kępie Bazarowej (Natura 2000) oraz park przy ul. Antczaka, gdzie trzeba by było wyciąć 250 dorodnych drzew. Próba forsowania takiej budowy spowodowałaby konflikt ekologiczny, który na długie lata zatrzymałby całą inwestycję. Kolejną komplikacją nie do pokonania jest cmentarz przy ul. Antczaka, przez który miałaby biec droga dojazdowa do przeprawy - aby móc tam budować należało by cmentarz zamknąć i odczekać 20 lat na rozpoczęcie budowy - tego wymaga prawo. Ograniczenie inwestycji do jednego etapu i skierowanie zjazdu z mostu w kierunku ronda Pokoju Toruńskiego i dalej w ul. Grudziądzką jest rozwiązaniem krótkowzrocznym i wątpliwym pod względem prawnym. Przepisy nakazują bowiem projektowanie układów komunikacyjnych w taki sposób, by były zdolne przenieść ruch drogowy przewidywany za kilkadziesiąt lat. Zjazd z mostu na rondo i w Grudziądzką to obciążenie tej trasy na poziomie przekraczającym 130% jej przepustowości, a więc całkowite jej zakorkowanie w samym centrum miasta.

Rozsądnym i uzasadnionym rozwiązaniem jest  danie pierwszeństwa dla lokalizacji nowego mostu na wschodzie. Dlatego też tzw. Trasa Wschodnia wraz z nowym mostem w ciągu tej ulicy znalazła się w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta", uchwalonym 18 maja 2006 r. przez Radę Miasta Torunia.

Zobacz jak porównywano trasy mostowe

Most w Toruniu

Ważna informacja

Zamknij
Ta strona używa plików cookies, aby ułatwić korzystanie z Serwisu. Jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej na temat plików cookies w Polityce cookies.